fredag den 29. januar 2010

Big Talk

Udtrykket "small talk" betyder egentlig at snakke for at snakke's skyld. Det indebærer at fokus egentlig ikke er på den information man ytrer, men mere udtryk for en social funktion hvormed vi kan knytte sociale bånd og overholde etikette og formalia i sociale sammenhænge, hvor det forventes af os. Vi kender det alle når man føler sig forpligtet til at underholde sin borddame eller -mand, selvom man egentlig ikke har den store interesse i den pågældende samtale, da informationerne er ligeså brugbare som et måltid under kalorier.

Personligt er jeg utrolig dårlig til at small talke. Jeg formår simpelthen ikke at kunne fastholde og fokusere min interesse for en person, hvis samtalen jeg har med samme er en udveksling af ligegyldig information. Endnu værre er det når jeg kan mærke en person indleder en samtale med mig fordi personen er ved at sprænges indvendigt over den pinlige tavshed. For mig er tavshed ikke noget der kan være direkte pinligt medmindre det fx er til et bryllup og en af parterne der er ved at indgå i den allerhelligste af kontraker ikke giver et samtykkende svar. Men for mange er tavsheden på en eller anden måde et socialt tabu, der udtrykker manglende interaktion mellem mennesker. Da det nu er social konvention at man tæt ved konstant skal snakke sammen i sociale sammenhænge, og der samtidig er mange mennesker som mig som er ekstremt dårlige til small talke, foreslår jeg indførslen af et nyt begreb: "big talk". Forestil dig at du sidder til et social arrangement og din indledende spørgsmål til din bordpartner, efter al formel introduktion er på plads, er: "nå, hva synes du så meningen med livet er?" eller "tror du på absolutte moralbegreber?".

Personligt ville jeg finde det befriende at kunne tage "store" spørgsmål som denne op i sociale sammenhænge, alt sammen selvfølgelig strippet for enhver intellektuel forfængelighed og med et glimt i øjet. Fokus ville stadig være på den sociale interageren men samtidig ville samtalen bevæge sig omkring spændende emner (i det mindste for mig :)) med dybde, og måske kunne man blive overrasket over de frugtfulde samtaler der ville komme ud af det. Jeg tror jeg vil gøre et socio-antropologisk eksperiment ud af det næste gang jeg er til et formelt social arrangement. Wish me luck!

1 kommentar:

  1. Spændende læsning. Har kigget lidt efter noget som er af den her karat. Rigig godt. Du kunne evt. tjekke min blog? :) Vh Anders.

    SvarSlet